Tur til Lillehammer og Sjusjøen

Av Viggo Sørensen

Vi innlosjerte oss på Scandic Hotell på ettermiddagen onsdag 12. sept. For enkelte var veien ned til den sjarmerende gågata og Husfliden kort, mens andre slappet av og nøt tilværelsen i hotellets spa avdeling. Hotellet har mye kunst både ute i parkanlegget og inne på hotellet. Atmosfæren og omgivelsene var som balsam for kropp og sjel. Om kvelden spiste vi på hotellets restaurant med mat av høy klasse som var meget nobelt tilberedt, virkelig en nytelse for øyet og ganen.

Dagen etter gikk turen først opp til toppen av Lysgårdbakken ved hopptårnet. Vi fikk en kjempefin utsikt ut over Lillehammer, Mjøsa og Gudbrandsdalen. Jentehoppere var i full trening i på plast i den lille bakken, og vi ble virkelig imponert over motet til disse hopperne.

Deretter gikk turen forbi Nordseter og opp til det kjente området med slake topper, hvor det prepareres milevis med løyper om vinteren. Der delte vi oss i to grupper. De som ville gå turen opp til Nevelfjell, parkerte der, mens resten kjørte rundt på den høstkledde området bort til Sjusjøen. De gikk rundt Sjusjøvannet på stien som er tilrettelagt for rullestolbrukere. Det er mange rasteplasser og koier langs stien og man kommer over myrer og områder som man sjelden kan oppleve i rullestol.

De som gikk opp til Nevelfjell fikk en fin tur i fint terreng med god utsikt til Pellestova, Hafjell, Reinsvann og Melsjøen. I horisonten kunne vi se fjellene rundt med blant annet Rondane, Jotunheimen i det fjerne.

Gruppene ble samlet igjen på Natrudstilen på hytta til to av deltakerne på turen. Før vi kom opp på hytta var vi innom ski og skiskytteranlegget på Natrudstilen. Her hadde de en «fabrikk» som produserer snø i varmegrader. Snøen blir lagt ut i rulleskiløypa allerede i slutten av september!

På hytta ble det servert lunsj og praten gikk livlig. Etter lunsjen slappet vi litt av, før vi hadde Yoga med to av medlemmene som aktivt driver med medisinsk Yoga. De hadde med seg en CD med Yoga instruksjon og musikk. Vi fikk virkelig oppleve en god stund hvor hele kroppen fikk en avspenning og vi alle fikk en mental ro. Denne seansen var en oppfølging av et intro-kurs i medisinsk Yoga som de fleste av deltakerne hadde vært igjennom på forhånd via foreningen.

Deretter gikk turen tilbake på hotellet og noen benyttet spa-avdelingen. På kvelden dro vi til Mikrobryggeriet hvor vi fikk nydelig mat. De fleste valgte husets spesial som var Øl-marinerte Svinekjaker, mørt og godt! Stedets vert, Wiggo Slottsveen, som er en fantastisk historieforteller, hadde først en innledning om stedet, men bidro med sanne og usanne historier med glimt i øyet ut over kvelden.

Neste dag hadde vi bestilt en guidet tur på den eldre delen av Maihaugen. Her fikk vi mye informasjon og historier i vakre omgivelser. Etter omvisningen gikk vi til den nyere avdelingen hvor vi besøkte dronning Sonjas barndoms-hus. Dette huset var nyåpnet og hadde egen guide.

Vi besøkte også utstillingen om hvordan landet ble til fra istid til dagens samfunn. Noen var også innom utstillingen om døden som inneholdt noe vedr Sigrid Unsets sin begravelse.

Deretter hadde vi lunsj på Maihaugen før vi tok fatt på hjemturen tilbake til Østfold.

Alle har hatt en fin opplevelse med mye mosjon, natur, kunst, historie, god mat og hyggelig samvær. Slike turer er med på å lette hverdagen for alle som sliter med sine plager. Vi får fokus på andre ting enn plagene. Slike samvær styrker også samholdet i foreningen.